4 tipp: Hogyan tanítsd meg a gyermeked, hogy rendben tartsa a szobáját?

“A 13 éves lányom szobája olyan, mintha egy tornádó söpört volna rajta végig! Mikor arra kérem, takarítson ki, vagy figyelmen kívül hagy, vagy heves veszekedésbe kezdünk.”Ha ez úgy hangzik, mintha veled történt volna meg, megnyugtatunk: Nem vagy egyedül! 🙂 Rengeteg szülő panaszkodik nekünk, hogy a gyermeke szobájába szinte be sem tud lépni,koszos ruhák hevernek mindenütt a padlón (gyakran a tiszta ruhákkal együtt) és különös szagok terjengenek a kiürítetlen kukákból. Hihetetlenül elkeserítő, finoman szólva, olyan gyerekkel foglalkozni, aki nem hajlandó gondoskodni az életteréről. Tehát mit kell tennie a szülőnek? Olvass tovább a további információkért és ötletekért, amelyek segíthetnek. 🙂

Megjegyzés: Ha gyermeke tisztaságának hiánya viselkedésbeli változásokkal, csökkenő tanulmányi teljesítménnyel, társakkal kapcsolatos problémákkal jár, vagy ha összességében gyengébb a teljesítménye a kortársainál mindenben, javasoljuk, hogy egyeztessen időpontot gyermeke gyermekorvosával, hogy megvitassák, mi folyik itt, és kizárja a mentális egészségi problémát. Ez a cikk azokról a gyermekekről szól, akiknek a mentális egészségi problémáit kizárták.

A legtöbb tipikus gyermeknél, aki nem hajlandó takarítani a szobáját, ez így következik: egyszerűen nem akarják – és sok gyerek időről időre ellenáll ennek a feladatnak. Gyakran izgalmasabb valami mást csinálni, például tévét nézni vagy SMS-t küldeni a barátaiknak. Néhány gyerek annyira belemerül egy bizonyos tevékenységbe, hogy csak azt akarják csinálni. Nézd meg így: Ha azzal szembesülsz, hogy olyat csinálsz, amelyet szórakozásnak tartasz, szemben azzal, ami fárasztó és unalmas, melyiket választod?

Néha a takarítás megtagadása egy nagyobb, folyamatos hatalmi harc része – amelynek során gyermekét nemcsak arra ösztönzi, hogy elkerülje a takarítást, hanem arra is, hogy ellenálljon neked. Minél inkább próbálod irányítani a gyermekeid, és arra kényszeríted őket, hogy megtegyék, amit kérsz, annál inkább megtagadják ezt. Ettől dühösnek és frusztráltnak érzed magad, és azt gondolod: “Keményen dolgozunk azért, hogy gyermekünk számára otthont és szobát biztosítsunk alváshoz. A legkevesebb, amit tehet, hogy tisztán tartja az életterét!”

Bármilyen rossz érzés is lehet neked, próbáld meg ezt a viselkedést nem a szívedre venni. A legtöbb gyerek keresztül megy a rendetlen korszakon , de ennek semmi köze sincs Hozzád vagy a gyermekneveléshez – és minden máshoz, ami velük kapcsolatos.

Mikor szabad csak „rávágni az ajtót”?

Ne feledd, hogy amikor csak lehetséges, az ajtó bezárása és „elengedése” teljesen ésszerű választás, különösen, ha sok más kihívást jelentő viselkedési gonddal küszködtök. Végül is az ő rendetlensége, és ha így akar élni, akkor fontolóra veheted, hogy hagyja, hogy csak ezt tegye. Ez nem mindig működik, különösen akkor, ha gyermekeid közösen használnak egy szobát, vagy olyan piszok van, hogy az hozzájárulhat egy olyan egészségügyi probléma kialakulásához, mint a kártevők általi fertőzés. Ha egy tiszta szobáért csatába kell vonulnod, íme néhány stratégia, amelyet kipróbálhatsz:

1) Oszd meg és uralkodj.
Először is, ha gyermeked szobája egy teljes katasztrófa, amelyet alig lehet körbejárni, akkor valóban hasznos lehet a szobát kvadránsokra osztani, és a gyermekeddel a szoba egynegyedén dolgozni. Vagy összpontosítson egy-egy tételre – először szemétre, aztán ruhákra, majd játékokra. Egy nagy feladat apróbb darabokra bontása hasznos minden gyermek számára. Képzeld magad gyermeked cipőjébe, és gondolkodj el azon, hogy ő hogyan láthatja: lehet, hogy nem tudja, hol kezdje, és azt gondolhatja: „Hűha. Soha nem leszek képes erre. Mi értelme van a próbálkozásnak? ” Tehát kezdetben bontsd le a feladatokat és dolgozzon a kis lépésekben.

2) Akadályozd!
Egy másik szempont, amelyet figyelembe kell venni, hogy néha az akadály segítség is lehet. A fiatal gyerekeknek különösen szükségük lehet rád, hogy segíts nekik az indulásban. Nem baj, ha 15-30 percet töltesz a gyermekeddel, a korától függően mutasd meg neki az egyes feladatok elvégzéséhez szükséges lépéseket. Például megtaníthatod gyermeked arra, hogy vegye fel a ruhákat a padlóról, vizsgálja meg őket, majd betegye a ruhákat a szennyesbe, vagy pakolja el a helyükre. Nagyon fontos, hogy a gyerekek pontosan tudják, mi az elvárásod. Sokszor azt gondoljuk, hogy bizonyos feladatokat eltudnak végezni, de őszintén szólva nem – először meg kell mutatni nekik a köteleket, mielőtt tényleg felkapaszkodhatnának rá. Az akadály-segítség lehetővé teszi, hogy egy kicsit példaképként szolgálj gyermeked számára, ami tisztázza a kéréseid, oly módon, hogy az ne eredményezze azt, hogy te takarítasz ki helyette.

3) Ne legyél mártír.
Ezzel eljutottam a szobáimmal kapcsolatos következő kérdésemhez: ha gyermeked elég idős ahhoz, hogy maga is megtehesse, ne takarítsd ki a gyermeked szobáját. A gyermeki szobába való egyedüli belépés és takarítás valójában ELLENED szól. Megmutatja a gyermekednek, hogy nem gondolod, hogy egyedül képes megtenni, és hogy ha húzza a lábát és eléggé ellenáll neked , akkor megadod magad és megteszed. Még az is megmutathatja neki, hogy valójában nem azt kell tennie, amit mondasz – hogy amit mondasz, nem arra gondolsz. Ne tévedsz, amikor a gyerekek megkapják ezt az üzenetet, az te tekintélyed kerül veszélybe. Persze, hogy számodra könnyebbnek tűnhet, de hosszú távon ez egyszerűen hozzájárul a gyermeked motivációjának hiányához a ház körüli munkák körül. Alapszabály, hogy ha a gyerekek általános iskolába járnak, a szobájuk takarításával járó feladatok nagy részét önállóan kell tudniuk elvégezni. Csak számon kérni lehet őket.

4) Használj a feladatorientált következményeket.
Egy jó módszer arra, hogy számon kérjd gyermeked azért, mert valamilyen munkát nem végzett el a szobáján, az, hogy valamilyen jutalmat ígérj neki, amíg a feladat egy bizonyos részét el nem végzi. Tehát, ha úgy döntesz, hogy ma az összes ruhát fel kell venni a padlóról és a megfelelő helyre elrakni, akkor a számítógéphez akkor ülhet oda, ha a feladat elvégzése megtörtént. Aztán holnap mással foglalkoztok. Amíg a gyermeked elvégzi a munkát, hasznos lehet a takarítás heti elvárásának felállítása. Ez azt jelentheti, hogy hétvégéjük csak akkor kezdődik, ha a szoba tiszta (és ismét pontosítsuk, mit jelent a „tiszta”). Garantált, hogy gyermeked ezentúl egyedül fogja tisztán tartani a szobáját? Semmiképp. A következmények és jutalmak felhasználása azonban idővel elősegíti a kívánt viselkedés megtanulását. Ahogy James Lehman mondja: „Vezethet egy lovat vízhez, de nem kényszerítheti ivásra – azonban biztosan szomjazhatja!”

A lényeg: néha minden lehetőséget megadhatunk a gyerekeknek, hogy valamit elérjenek, és akkor is úgy döntenek, hogy nem teszik meg, és ez rajtuk áll. Az MI feladatunk a készségek és a lehetőségek biztosítása. A gyerekek mindig maguk döntenek, bármi is legyen; mindaddig, amíg problémáinkat megoldjuk gyermekeinkkel; jutalmak és következmények felhasználásával motiváljuk őket és felelősségre vonjuk őket, valamint ellátjuk őket a szükséges „eszközökkel”, hogy gondoskodjanak magukról és a helyükről, ez a legjobb, amit tehetünk.

Forrás: https://www.empoweringparents.com/article/4-tips-to-help-get-kids-to-clean-their-rooms/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük